Citroën
A Citroën Franciaország nagy gépjárműgyártó cége.
Múlt
A céget André Citroën alapította fogaskerekek gyártására. A cég emblémájában ma is látható fordított kettős V-alak az alapító nyílfogazású fogaskerék-szabadalmára utal. Az első autó 1919-ben készült el. Ez volt a Type A, ami már sorozatban készült, és már az „alapmodell” is elektromos fényszóróval, önindítóval és pótkerékkel volt felszerelve. Az 1933-ban bemutatott elsőkerék-hajtású, önhordó karosszériás Traction Avant pedig elegáns formájával és 130 km/h-s végsebességével aratott sikert.
Citroën ezután taxiscéget is alapított, amelyet a saját autóiból állított fel. Ez egyben egyfajta segélyszolgálat is volt: a lerobbant Citroëneken a taxik segítettek.
A Citroën technikai újításai
HDi turbódízel motorok
A korszerű HDi turbódízel motorok nemcsak szerény fogyasztásuk és alacsony károsanyag-kibocsátásuk miatt elismertek, hanem mert kényelmessé teszik a vezetést, és javítják az autók aktív biztonságát is. A vezetőnek feltűnően ritkán kell a kézi váltó karjához nyúlnia, hiszen elég csak lenyomni a gázpedált, és a HDi máris heves gyorsításba kezd. Ezen motorok dinamikus tulajdonságai tehát egyszerre több téren teszik még jobbá a Citroëneket: a HDi erőforrások egyrészt robbanékonyságukkal növelik a vezetési élményt, másrészt jobb gyorsító képességükkel javítanak az aktív biztonságon is, hiszen az előzések kevesebb idő alatt végrehajthatók. Sőt javul a komfort is, mert a nyomatékos motor hosszabb áttételezésű váltómű beépítését teszi lehetővé, aminek köszönhetően nagy tempónál, autópályán például alacsonyabb a fordulatszám és a motorzaj is.
Részecskeszűrő – FAP (filtre à particules)
A legtöbb Citroën modell kínálatában megtalálható részecskeszűrő rendszer használatának köszönhetően a HDi dízelmotoros gépjárművek környezetvédelmi szempontból vitathatatlan előnyre tesznek szert. A technológia a különböző környezetszennyező részecskék és a korom eltávolításával hatékonyan hozzájárul a HDi dízelmotorok eredendően jó teljesítményének további növeléséhez is. A részecskeszűrő (FAP) katalizátorral egybeépített speciális szűrő, amely a kipufogógáz áthaladásakor felfogja a koromrészecskéket. Bizonyos időközönként a szűrő automatikusan tisztul; ekkor a felfogott részecskék magas hőfokon elégnek.
Hidropneumatikus felfüggesztés
A Citroën először 1954-ben, a Traction Avant 15H modell hátsó felfüggesztésénél alkalmazta ezt a rendszert, majd az 1955-ben bemutatott DS modellben vezette be teljes körűen. Az ötlet Paul Mages Citroën-mérnök nevéhez fűződik. Eleinte a rendszer teljesen mechanikusan működött, későbbiekben elektronikus felügyeletet kapott. A Rolls-Royce és a Mercedes-Benz is megvette a találmányt egyes típusaikhoz.
A felfüggesztés működéséből fakadóan kényelmessé, ugyanakkor stabillá teszi az autót. A hidropneumatikus felfüggesztéssel szerelt modellekben a klasszikus rugók és lengéscsillapítók hiányoznak, helyettük úgynevezett „gömbök” veszik át a rugózás és csillapítás szerepét. A minden egyes keréknél megtalálható gömb felső fele nagynyomású nitrogéngázzal töltött, alsó fele pedig olajjal, a kettőt gumimembrán választja el egymástól. A kerekekről érkező ütéseket az olaj továbbítja a membránra és a fölötte lévő gáz „légpárnaként” működik, így nyelve el az útegyenetlenség hatásait. A rendszert olajjal egy szivattyú látja el, ami gondoskodik a rendszer állandó nyomásának fenntartásáról. Az alkatrészek közötti réseken elfolyó folyadékot a szivattyú visszajuttatja a rendszerbe, így egy keringés jellegű folyamatot tart fent.
Ezzel a módszerrel sokkal finomabb és lágyabb rugózás érhető el a hagyományos acélrugós megoldáshoz képest. A lágy rugózásnál megjelenő fokozottabb süllyedést a rendszer kompenzálja az olajoszlop növelésével. A nitrogéngáz rugózási mutatója ugyanakkor progresszív, azaz minél nagyobb az azt érő nyomás, annál keményebbé válik. Ebből következően a hidropneumatikus rugózás terheléstől függetlenül azonos hasmagasságot és azonos rugózási karakterisztikát biztosít, miközben a rugózást igény szerint lágyra hagyhatjuk.
A hidropneumatikus rugózás nem teszi ringatózóvá az autó mozgását, mivel az összenyomódás után a gáz rövidebb idő alatt visszanyeri eredeti alakját, mint az acélrugó. A felfüggesztés sajátossága, hogy változtatható az autó hasmagassága is, terepviszonyoktól függően.
wikipedia
Autós hírek és újdonságok: Mindig naprakészen!
Érdekelnek az autóipar legfrissebb hírei és a legújabb technológiai fejlesztések? Az Autopédia.hu-n minden nap új tartalmakkal várunk! Akár a legújabb elektromos autókról, akár a klasszikus modellekről van szó, nálunk megtalálod, amit keresel. Itt még többet megtudhatsz az autóipar újdonságairól.
Miért válassz minket?
- 1. linképítés árak
- 2. penyigey design
- 3. Dantesz engedély
- 4. rollerek
- Autós érdekességek: Ismerd meg az autógyártás rejtett titkait és a legérdekesebb történeteket a motorok világából.
Légy te is az autórajongók közösségének tagja!
Ne maradj le a legújabb autós hírekről és érdekességekről! Látogass el az Autopédia.hu-ra, és fedezd fel az autók világának minden izgalmas részletét!
Comments are closed