Lamborghini

A Lamborghini (IPA: [lamborˈɡiːni]) olasz luxus-sportautó és traktor-márka. A cég 1964 óta gyárt felső kategóriás sportautókat. (Pontosabban: első autójuk egy klasszikus GT volt, aminek a neve Lamborghini 350 GT.) A vállalat székhelye Sant’ Agata Bolognesében van, Emilia-Romagna tartományban Modena és Bologna között. A cég emblémája egy támadó bikát ábrázol. 1998 óta a Lamborghini márka a Volkswagen-csoporthoz tartozik, azon belül az Audi leányvállalata. A Lamborghinin keresztül 2012-ben vásárolta fel a VW AG a Ducati sportmotorkerékpár-gyártót, amely szintén az Audi AG leányvállalataként működik.

Története

1948-ban alapította a céget Centóban Ferrara-járás Ferruccio Lamborghini (1916–1993). Kezdetben traktorokat gyártott. 1958-tól már égőket és klímaberendezéseket is készített a vállalat. Ferruccio több versenyautót is kipróbált, köztük egy Ferrarit is, de egyiket sem találta tökéletesnek, sőt a Ferrarit még a legalsó kategóriába is sorolta. Fejlesztési tanácsaival megkereste a „Comandantét” (Enzo Ferrari, általában csak így emlegették: parancsnok), ám a híresen gőgös és sértődékeny cégvezető kiadta az útját, mondván, ha ennyire tudja, építsen ő autót. Így is tett. (Egyes források szerint Lamborghini tervezőnek jelentkezett a Ferrarihoz, ahol „visszaküldték a traktorokhoz”). 1962-ben alapította meg Ferruccio Lamborghini az Automobili Lamborghinit, amely márkajelének Murciélagót, a legendás bikát választotta, aki 1879-ben egy bikaviadalon 24 kardszúrást élt túl, és az erő egyik szimbóluma lett, másrészt a Bika volt az alapító csillagjegye is. Már 1964-ben megjelent az első kísérleti modell, a legendás 350 GTV. A 12 hengeres motor teljesítménye még a rivális Ferrari erejét is jócskán meghaladta. Az igazi szenzáció azonban az volt, amikor az 1966-ban bemutatott 385 lóerős Miura átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt. Ez volt az első középmotoros utcai sportkocsi, és egyben a szupersportkocsi kategória megteremtője. „Stronzo di merda, Signor Ferrari!” A Miura a legfőbb ellenség, és ez a mai napig igaz a Lamborghini-re, a legveszélyesebb riválisa a Ferrariknak. Gyakori a Lamborghini típusnévadási gyakorlatában, hogy híres spanyol bikák nevét viselik a modellek, mint például a Miura, a Gallardo és a Murciélago, Aventador, azonban számos más esetben ettől eltérő a gyári nevezéktan gyakorlata, így a 350 GT, a 400 GT, a Silhouette, az Espada LM002, a Countach esetében. Sok modell neve mellé írják az LP szócskát, amely a „Longitudinale Posteriore” rövidítése és a motor beépítési helyzetére illetve irányára utal. 1971 óta készít a Lamborghini igen erős motorokat az Offshore-versenycsónakoknak. Ezek körülbelül 1000 lóerősek. A gyár 1972 óta szinte folyamatosan gazdasági problémákkal küzdött. A traktor-részvényeit kénytelen volt a gyár eladni. A tulajdonosok is sorra váltották egymást azóta:

Ferruccio Lamborghini 1963–1972
Georges-Henri Rossetti & René Leimer 1972–1977
Csőd 1977–1984
Patrick Mimran 1984–1987
Chrysler 1987–1994
Megatech 1994–1998
Audi, Volkswagen 1998 óta

A Lamborghini 1989 és 1993 között Formula–1-es motorokat is gyártott a Lola, Lotus, Ligier, Minardi és Larrousse csapatoknak. A mai modellpaletta két modellből, és különféle variánsaiból áll, az Aventadorból (LP700-4, LP700-4 Roadster, LP720-4, LP750-4 SV) és a Huracánból (LP580-2, LP610-4, LP 610-4 Spyder).

wikipedia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük