Kia

A Kia Motors (koreai nyelven: 기아자동차) egy autógyártó vállalat Szöulban, Dél-Koreában, mely az ország második legnagyobb autógyára a Hyundai Motor Company után. A Kia 2012-ben 2,7 millió, 2013-ban pedig 2,75 millió járművet adott el világszerte. A gyár részvényeinek 33,88%-át jelenleg a Hyundai Motor Company birtokolja.

Története

A Kia Motors hivatalos álláspontja szerint a “Kia” egy betűszó, mely a sino-koreai ki (kijönni, előjönni) és a ((Kelet-)Ázsiát jelöli) szavakra utal és szabad fordításban azt jelenti, hogy Kiemelkedni (Kelet-)Ázsiából.

A Kia 1944. december 11-én alapult csebolként, amikor Korea még a Japán Birodalom része volt, és acélcsöveket, valamint kerékpáralkatrészeket gyártott. 1951 elkezdett kész kerékpárokat gyártani, majd egy évvel később Kyungsung Precision Industryra módosította a nevét. 1957-től attért kisméretű motorkerékpárok gyártására, Honda licenc alapján, majd 1962-től tehergépkocsikat a Mazda tervei alapján. 1973-ban megnyitotta első, kimondottan autógyártásra tervezett üzemét, Kvangmjong városában, mely a Sohari nevet kapta. Itt 1974-től kezdve a Mazda Familia személyautó második generációján alapuló Kia Brisák készültek. Később a Fiat 132 és a Peugeot 604 tervei alapján épített modellekkel is kiegészült a kínálat. 1981-ben azonban a Kia kénytelen volt felhagyni a személyautók gyártásával és visszatérni a könnyű teherautókhoz, Cson Duhvan elnök ipari megerősödést célzó rendelkezései miatt.

1986-ban a Forddal partneri szerződést kötve a Kia visszatért a személygépkocsik piacára. Az év végéig mindössze 26 autó készült el, a következő évben azonban már 95 ezer darabot szereltek össze. A kínálatot ismét Mazda-alapú modellek alkották, melyeket hazai és külföldi piacokon is értékesített a gyár. Ezek közé tartozott a Mazda 121-en alapuló Kia Pride és Avella is, melyeket Észak-Amerikában és Ausztrálázsiában is árultak, Ford Festiva, illetve Ford Aspire néven.

A Kiát 1992-ben jegyezték be az Amerikai Egyesült Államokban, az értékesítés pedig 1994 februárjában kezdődött meg, az Oregon állambeli Portlandben, mindössze négy kereskedésben. A vállalat módszeresen, egyszerre csak egy régióban igyekezett terjeszkedni és növekedni Amerikában. Eleinte csak a Sephia volt megvásárolható Kia márkanév alatt, néhány évvel később aztán bevezetésre került a Sportage is. 1995 végére a kezdeti négy helyett már több mint száz kereskedése volt a gyárnak az Egyesült Államokban, harminc államban, 24 740 járművet eladva.
Kia Soul

A folyamatos fejlődésnek az 1997-es ázsiai gazdasági válság vetett véget, melynek következtében a Kia csődöt jelentett. 1998-ban a Hyundai Motor Company felvásárolta a cég részvényeinek 51%-át, beleértve a Ford 1986 óta meglévő részesedését is. Jelenleg már kevesebb, 33,88%-ot birtokol a Hyundai, de még így is a Kia legnagyobb részvényese.

2005 óta a Kia az európai piacra helyezi a fő hangsúlyt és a formatervezést kiemelkedően fontosnak tartja a siker szempontjából, ezért is nevezte ki 2006-ban vezető dizájnerré Peter Schreyert, aki többek között az Audi TT-t is megtervezte. Schreyer munkájának az eredménye az úgynevezett “tigrisorr” hűtőrács, melynek jellegzetessége miatt könnyen felismerhetők a gyár modelljei.

2006 októberében a Kia Motors America egy 1 milliárd dolláros beruházás keretein belül belekezdett a Kia Motors Manufacturing Georgia üzem felépítésébe, West Pointban, Georgia államban. A termelés már 2009 novemberében elkezdődött, de a hivatalos átadóünnepségre csak 2010 februárjában került sor, éppen akkor, amikor a Kia sorozatban már 15. éve folyamatosan javuló értékesítési eredményeket produkált.

A Kia 2014 augusztusában komoly nemzetközi figyelmet kapott, amikor Ferenc pápa öt napra Dél-Koreába látogatott. Tartózkodása alatt egy Kia Soullal, egy Kia Carnivallal és egy Hyundai Santa Fével is szállították. A legfontosabb szerepet a Soul kapta, mivel érkezése és a fogadó ceremónia után azzal hagyta el az Incshoni repülőteret, hatalmas médiaérdeklődés kíséretében.

wikipedia

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük